22 Mart 2017
2017 Bisiklet Yılı etkinlikleri kapsamında Prof. Dr. Necdet Tekin Gençlik Merkezinde "Bisiklet Nedir? Bisikletin Tarihi, Bisiklet Çeşitleri ve Güvenli Bisiklet Kullanımı" konulu eğitim verildi. Eğitimi uzun yol sürüşleri ile tanınan bisiklet fenomeni İki teker bir adam Yusuf Akkuş verdi. 10:30-11:30 ve 14:00-15:00 saatlerinde 2 oturumda gerçekleşen eğitime ilköğretim ve ortaöğretim öğrencileri katıldı. Neden Kask? Yusuf Akkuş bisikletin tanımını yaptıktan sonra kask kullanmanın önemine değinerek şu bilgileri verdi: “Bisiklete binmeden önce kask takmayı unutmamalıyız. Kask kullanmanın önemiyle ilgili bir araştırma yapıldı. 2003 yılından 2013 yılına kadar Avrupa Birliği Ülkelerinde gerçekleşen 2000 bisiklet kazası incelendiğinde kask kullanımının kazalarda yaralanma oranını %85 oranında azalttığı tespit edildi. Bu nedenle muhakkak kask kullanmalı ve can güvenliğimizi göz önünde bulundurmayı ihmal etmemeliyiz.” Neden Gözlük? 15km/s ve üzerindeki hızlarda gözlerin maruz kaldığı rüzgarın, gözlerde kalıcı hasar bırakabileceğini söyleyen Akkuş, bisiklet gözlüğü kullanmanın önemini şöyle vurguladı: “Bisiklet gözlüğü yalnıza rüzgara karşı değil dış etkenlerden de gözümüzü muhafaza eder. Toz, taş parçası, dal parçası, sinek-arı gibi dış etkenler gözde kalıcı görme kaybına kadar giden hasarlar oluşturabilir. Bisiklet gözlükleri cam değildir. Bundan dolayı göze gelecek herhangi bir darbe karşısında kırılmaz ve göze zarar vermez. Gözlerimizi korumak için mutlaka bisiklet gözlüğü kullanmalıyız.” Neden Eldiven? Olası bir kazada vücudumuzun yerle ilk temasının eller olması nedeniyle Akkuş eldiven kullanmanın önemine de şöyle değindi: “Herhangi bir kaza durumunda refleks olarak önce ellerimiz yerle temas eder. Bu nedenle ellerimizi korumak bu konuda elzemdir. Takacağımız bisiklet eldiveni sürüklenmelerde elimizin dokusunu korur. Son dönemlerde üretilen eldivenler ergonomik yapısı sayesinde kullanım kolaylığı sunar ve elinizle eldivensiz yapacağınız işleri kolaylıkla yapabilmenizi sağlar.” Bisikletin ABC’si Akkuş, bisiklet sürmeye başlamadan önce emniyetimiz için bisikletin kontrol edilmesi gereken önemli mekanik aksamları olduğunu hatırlatarak şu bilgileri paylaştı: “A(Aır) - Hava, bisiklete binmeden önce lastik havalarının kontrol edilmesi önemlidir. Havası inmiş bir lastik bisikletten düşmenize neden olabilir. B(Brake) – Fren, bisikletin fren tertibatının sağlam olması hem kendi güvenliğimiz için hem de diğer araçların ve yayaların güvenliği için önemlidir. C(Chaın) – Zincir, zincirimizin temiz, yağlı ve sağlam olması keyifli sürüş yapabilmeniz için önemlidir.” Güvenli Sürüş Teknikleri Güvenli sürüş tekniklerine tüm bisiklet kullanıcılarının dikkat etmesi gerektiğini vurgulayan Akkuş, sözlerini şu önemli noktaları aktararak sonlandırdı: “Göze çarpın ve görünür olun. Araba kullanıcıları sizi fark etsin. Bunun için gündüz kırmızı, sarı, turuncu gibi canlı renkler giyinin. Gece ise beyaz giyinin. Bisikletinizin önünde ve arkasında mutlaka ışık ve reflektörler bulundurun. Tehlikelere karşı hazırlıklı olun. Çıkabilecek problemlere karşı kendinizi önceden koruyun. Kendinize güvendiğinizi gösterin. Motorlu araç sürücüleri davranışlarınızı tahmin edecek şekilde bisiklet sürün. Böylece sürücüler davranışlarınızı daha hızlı biçimde algılayabilirler ve yolu sizinle paylaşırken rahatsızlık hissetmezler. Trafik tıkalı ise ve yavaş ilerliyorsa arabaların kullandığı şeritten gidin. Bu durumda arabalar kadar hızlı gidebilirsiniz. Yolun kenarından gittiğinizde hem daha zor fark edilirsiniz hem de sürücüler tarafından sıkıştırılabilirsiniz. Yolun kenarında paralel biçimde park edilmiş arabaların kapıları aniden açılabilir. Arkanızdaki araç, geçmesine izin vermeniz için korna çalsa da park halindeki araçlarla aranızdaki mesafeyi hep koruyun. Sağa yanaşmanız için uygun bir fırsat nasılsa çıkacaktır, acele etmeyin. Kırmızı ışıkta arabaları sağdan geçmeyin. Her iki yönden açılan kapılara çarpabilirsiniz. Bu davranış sürücüleri de rahatsız eder. Çünkü ışık değiştikten sonra sizi tekrar geçmeleri gerekecektir.