7 Aralık 2022
Uluslararası İşçi Festivali’nin Lüleburgaz programı belli oldu. Çeşitli kentlerde gerçekleştirilen ve bu yıl 17’ncisinin gerçekleştirildiği festival 9 Aralık saat 19.00’da Lüleburgaz Yıldızları Sanat Akademisi’nde “Patrida” filmiyle başlıyor. Sinemaseverler 9-10-11 Aralık tarihlerinde LYSA’da festival filmlerini ücretsiz bir şekilde izleyebilecek.
Lüleburgaz Yıldızları Sanat Akademisi 9-10-11 Aralık tarihlerinde 17. İşçi Filmleri Festivali’ne ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor. Lüleburgaz Belediyesi, Eğitim-Sen, Petrol İş, Kristal İş ve Lüleburgaz Sinema Topluluğu iş birliğiyle düzenlenecek festival LYSA’da Ozan Çoban ve Güneş Demir konseriyle başlayacak. Festivalde film gösterimlerinin yanı sıra yönetmenlerle söyleşi de yapılacak.
Açılış filmi Patrida
Festivalin açılış filmi ise Patrida filmi olacak. Belgesel niteliğinde olan filmin gösteriminin sonunda ise filmi yöneten Ayça Damgacı ve Tümay Göktepe ile söyleşi gerçekleştirilecek.
Festival programı
Bu yıl 17’ncisine Lüleburgaz’ın da ev sahipliği yaptığı İşçi Filmleri Festivali’nin gösterim programı ise şöyle:
9 Aralık - Cuma
19.00: Ozan Çoban ile Güneş Demir Konseri
Film gösterimi: Patrida
10 Aralık – Cumartesi
13.30: Stolen Fish – Çalınan Balıklar – 30 dakika
Yönetmen: Gosia Jusczak
Yerevan Sokaklarını Süpürmek – 53 dakika
Yönetmen: Marta Valle
16.00: Zamanın Rengi – 14 dakika
Yönetmen: Hatip Karabudak
L’urlo - Çığlık – 82 dakika
(Yönetmen: Michelangelo Severgnini
19.00: İki Şafak Arasında – 91 dakika
Yönetmen: Selman Nacar (Gösterim sonrası yönetmen Selman Nacar’la söyleşi yapılacak)
11 Aralık Pazar
13.30: Kabuğu Kırmak – 25 dakika
Yönetmen: Barış İnce
Boramey: Fabrikadaki Hayaletler – 61 dakika
Yönetmen: Tommaso FAcchin, Ivan Franceschini
16.00: Hasat – 18 dakika
Yönetmen: Ömer Faruk Yardımcı
Geleceği Yoğurmak – 75 dakika
Yönetmen: Marta Valle
19.00: Çatlak – 81 dakika
Yönetmen: Fikret Reyhan
Filmlerin konuları
Patrida:
“Patrida” Yunanca memleket, babavatan anlamına geliyor. Oyuncu Ayça Damgacı, bu belgeselde, 87 yaşındaki Batı Trakya Göçmeni babası İsmet Damgacı’nın doğduğu ve
zorunlu göç nedeniyle ayrıldığı toprakları tekrar ziyaret edişini an- latıyor. Patrida, bir baba ve kızın, aile ve ortak geçmişlerini, ‘atanmış’ aidiyet-kim- liklerini sorgulama ve
yeniden anlamlandırmaya çalışmasının hikâyesi.
Stolen Fish
Gambiya’nın balık unu fabrikaları üstüne benzersiz bir bakış sunan ilk film! Belgesel, göçün anlatılmayan itici güçlerine ve kadınların yeni ekonomik sistem- lerde oynadığı
rolleri de işliyor. Dünyada endişelenecek çok şey var ama Çalınan Balık, neyin yanlış olduğunun 30 dakikalık bir mikro kozmosudur.
Yerevan Sokaklarını Süpürmek
Film, ailesinin geçimini sağlamak için her gece Ermenistan’ın başkenti Yerevan’ın sokaklarını süpüren Marina’nın şiirsel bir portresi. Ailesinin geri kalan masraflarını karşılamak için gündüzleri kıyafet onarıp yerel müzik okulunu temizleyen, kendi nesli gibi az seçeneği olan Marina, çocuklarının eğitimini ve müzik becerilerini destekliyor. Onların farklı bir geleceğe sahip olmalarını umuyor.
Zamanın Rengi
Ali Raşid, 12 yaşlarındadır. Suriye’deki savaşta babasını kaybetmiştir. Annesi ve iki küçük kardeşi için çalışması ve para kazanması gereklidir. Çalışmak için 6 kişilik
gurbetçi grupla İstanbul’a gelir. Ama işler Ali Raşit’in istediği gibi gitmez ve grubun en küçüğü olarak tek başına kalır. Ali Raşid’in dilini dahi bilmediği İstan- bul keşmekeşinde var olma mücadelesi başlar.
L’urlo
Her yıl kaçabilen birkaç bini dışında ne gidebilen ne geri dönebilen 700 bin göç- menköle yıllarca Libya’da mahsur kaldı. Yönetmen, 2018 yazından beri, bu köle işçilerle coğrafi konum tabanlı bir yöntemle iletişim kuruyor ve Libya’dan yüzlerce kişi ona aynı şeyi anlatıyor. “Çığlık”, onların seslerini Avrupa’ya duyurmaya ve Libya’nın gizemlerini aralamaya çalışıyor.
İki Şafak Arasında
Kadir’in aile işinde gerçekleşen bir kaza sonucu bir işçi ağır yaralanır. Kadir, krizle baş etmeye çalıştığı sırada kaza ve ailesiyle ilgili bazı gerçekleri öğrenir. Hayallerini, ailesini ve yaralı işçinin eşini etkileyecek ahlaki bir karar vermek zorunda kalır.
Kabuğu Kırmak
Kabuğu Kırmak, İzmir’deki içe dönük kültür gruplarının etkileşim hikâyesini midye dolma üzerinden anlatıyor. Belgesel, 50 yıl önce göçen Mardinli Kürt ailelerle Girit mübadillerinin İzmir’in Kadifekale semtinde midye dolma üzerinden kurduğu dostluğa odaklanıyor. Filmde binlerce aileyi kente bağlayan bu etkileşimin mutfak kültürüne katkısına da yer veriliyor.
Boramey: Fabrikadaki Hayaletler
Çalışma koşullarının sert olduğu Kamboçya’daki tekstil fabrikalarında toplu bayılma vakaları nadir değildir. Sendikacılara ve hükümet yetkililerine göre bunun nedeni uzun çalışma saatleri, yüksek sıcaklıklar ve yetersiz beslenme. Ancak işçiler farklı bir hikâye anlatıyor: Başlarına gelenlere fabrika sahiplerinin gösterdiği saygısızlıklara öfkelenen ruhlar (boramey) neden oluyor.
Hasat
Film, Niğde’nin bir köyünde yaşayan ve tek geçim kaynağı bahçesi olsa da onu ekip biçemeyecek kadar yaşlanmış Mahmut’un hikâyesine odaklanır. Olaylar, Mahmut’un işlemediği bir suçtan dolayı hapiste olan oğlu Rıza’ya durumunu anlatan bir mektup yazmasıyla gelişir. Rıza, üzerine atılan suçtan da faydalanarak babasına yardımcı olacak bir plan hazırlayacaktır.
Geleceği Yoğurmak
Jujuy’un en savunmasız alanlarında barınma, kültür, eğitim ve sağlık çalışmaları gerçekleştiren Milagro Sala, 2016 yılında, yaptığı çalışmalar Jujuy’daki yönetici sınıfın ekonomik ve siyasi çıkarlarını olumsuz etkilediği için tutuklandı. Film, organizasyonun çalışmalarının bir kısmını kahramanları aracılığıyla gösteriyor.
Çatlak
Göçmen işçi olarak İngiltere’de çalışan Fatih, arkadaşı Ayhan’dan ailesine göndermek üzere yüklü miktarda borç almıştır. Fatih Türkiye’ye döndükten sonra da borcu ödenmez. Ayhan, Fatih’in ailesini ziyaret eder. Bu ziyaret, aynı binada yaşayan aile içinde bir fitili ateşler.